ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΠΡΑΞΗΣ
Το κτίριο του πρώην Δημοτικού Σχολείου Καστανέων κατατάσσεται σύμφωνα με την ενεργειακή επιθεώρηση στην κατηγορία Η & Ζ (δύο κτίρια). Η πραγματική του ενεργειακή κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη από αυτή που αποτυπώνεται στους υπολογισμούς του ΠΕΑ, καθώς η υφιστάμενη κατάσταση περιλαμβάνει αμόνωτες αδιαφανείς επιφάνειες, κάκιστης ενεργειακής απόδοσης κουφώματα και κεντρικό σύστημα θέρμανσης σε κακή ενεργειακή αλλά και λειτουργική κατάσταση. Ταυτόχρονα, το κτίριο αναμένεται να φιλοξενήσει μία ιδιαίτερης πολιτιστικής αξίας έκθεση επιστήμης και τεχνολογίας αποτελώντας ένα κτίριο με έντονη χρήση λόγω της αναμενόμενης μεγάλης επισκεψιμότητας. Αντίστοιχα, το κτίριο του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Θουρίου παρουσιάζει την ίδια, ίσως χειρότερη, ενεργειακή κατάσταση και κατατάσσεται ομοίως την ενεργειακή κατηγορία Η. Στο δημοτικό σχολείο φοιτούν μαθητές με ανάγκες (ΑμεΑ) από όλο τον Βόρειο Έβρο καθώς αποτελεί το μοναδικό ειδικό δημοτικό σχολείο. Η μείωση του λειτουργικού ενεργειακού κόστους αποτελεί τη μοναδική λύση στην προσπάθεια διατήρησης της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου από την δημοτική αρχή, λαμβάνοντας υπόψη τη δραστική μείωση των εσόδων/επιχορηγήσεων.
Το κτίριο του Α’ Βρεφονηπιακού Σταθμού Διδυμοτείχου βρίσκεται στην καλύτερη ενεργειακή κατάσταση μεταξύ των κτιρίων της πράξης (κατηγορία Ε), ωστόσο παρουσιάζει έντονη χρήση καθώς χρησιμοποιείται και ως Κέντρο Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών του Δήμου Διδυμοτείχου κατά τις απογευματινές ώρες, παρουσιάζοντας έτσι υψηλή κατανάλωση ενέργειας και συνεπώς αυξημένο λειτουργικό κόστος. Ταυτόχρονα, η αδυναμία κάλυψης του κόστους πετρελαίου οδηγεί συχνά σε μη ικανοποίηση των επιπέδων θερμικής άνεσης των χρηστών που αφορούν νήπια.
Το κτίριο του Μειονοτικού Δημοτικού Σχολείου Μεγάλου Δερείου εκτός της κάκιστης ενεργειακής κατάστασης (κατηγορία Η), βρίσκεται σε θέση όπου επικρατούν δυσμενείς κλιματικές συνθήκες (μεγάλο υψόμετρο) με αποτελέσματα την υψηλή κατανάλωση ενέργειας και το αυξημένο λειτουργικό κόστος. Ταυτόχρονα, η αδυναμία κάλυψης του κόστους πετρελαίου οδηγεί συχνά σε μη ικανοποίηση των επιπέδων θερμικής άνεσης των χρηστών (μαθητές δημοτικού).
Τέλος, η πράξη στοχεύει στην αναβάθμιση των κτιρίων σε ενεργειακή κατηγορία Α+, εφαρμόζοντας συνδυαστικά συμβατικές και καινοτόμες τεχνολογίες για την επίτευξη του στόχου της «βαθιάς» ενεργειακής αναβάθμισης. Η πράξη αναπτύσσεται με στόχο την υλοποίηση επιδεικτικών έργων με πολλαπλασιαστικό χαρακτήρα συμβάλλοντας στην ανάγκη βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας του κτιριακού αποθέματος των Δήμων αλλά και συνολικά της Ελλάδας. Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στις δυσμενείς κλιματικές συνθήκες της περιοχής παρέμβασης (Βόρειος Έβρος), με αποτέλεσμα η επιτυχή υλοποίηση της πράξης να έχει ισχυρό αντίκτυπο στην προώθηση της ενεργειακής απόδοσης και της ενσωμάτωσης συστημάτων ΑΠΕ σε κτίρια.